چرا آموزش رسانه اي ؟
رسانه ها در تمام زواياي زندگي جوانان آمريكايي حضور دارند . بر اساس يافته هاي رابرتز و همكاران , كودكان به طور متوسط هر روز ۶ ساعت و ۳۲ دقيقه را با رسانه هاي مختلف مي گذرانند. كودكان هرهفته ۲۸ ساعت تلويزيون تماشا مي كنند كه دو برابر مدت زماني است كه ظرف يك سال به حضور در مدرسه اختصاص مي دهند .
۶۶ درصد كودكان ۸ ساله در اتاق خواب خود دستگاه تلويزيون دارند . نوجوانان آمريكايي به صورت تخمين ي بين كلاس هاي هفتم و دوازدهم به ۱۰۵۰۰ ساعت موسيقي راك گوش مي دهند كه دقيقا500 ساعت كمتر از زمان حضور آنها در مدرسه ظرف ۱۲ سال تحصيل است و ۷۲ درصد از نوجوانان ۱۸ - ۷ ساله لااقل هر چند روز يك بار در منزل از اينترنت استفاده م يكنند. عليرغم توصيه هاي فرهنگس تان آمريكايي طب اطفال و ساير طرفداران بهداشت مبني بر اين كه والدين بايد ميزان استفاده از رسانه ها توسط فرزند خود را به دقت كنترل كنند، تحقيقات نشان مي دهد كه بسياري از والدين از بابت عادات استفاده فرزندان خود از رسانه ها , احساس نگراني نمي كنند.
يك نظر سنجي انجام شده توسط انجمن مسيحي مردان جوان , نشان داد در عين حال كه ۸۵ درصد از والدين مي گويند ميزان تماشاي تلويزيون توسط فرزندان خود را مكررا كنترل مي كنند، ۶۱ درصد از بچ ه ها م يگويند كه آن ها بدون نظارت والدين به تماشاي تلويزيون مي پردازند. به علاوه ۷۱ درصد از والدين اظهار مي دارند كه ميزان استفاده فرزندان خود از اينترنت را به دفعات كنترل مي كنند . با اين حال ۴۵ درصد از نوجوانان اظهار مي دارند كه آن ها هميشه يا اغلب بدون نظارت والدين به استفاده از اينترنت مي پردازند . علاوه بر اين ۲۶ درصد از والدين , نگران اين هستند كه نمي توانند به خوبي ساير والدين به جستجو در اينترنت بپردازند.
آموزش رسان هاي به كودكان و نوجوانان كمك مي كند مهارت هاي لازم براي جستجوي هوشمندانه در رسانه ها و تصفيه كردن صدها پيامي را كه هر روز دريافت مي كنند, به دست آورند .
به زبان ساده , آموزش ر سانه اي توانايي پرسيدن س والاتي در مورد آنچه كه تماشا مي كنيد ، مي بينيد و مي خوانيد است . آموزش رسانه اي مي تواند به جوانان كمك كند نحوه تشكيل رسان ه ه ا، رويكر دهاي مورد استفاده براي افزايش ميزان متقاعد ساز ي، منابع مالي و افراد ذينفع در تبليغات و ايدئولوژ ي پيام هايي را كه در رسانه هاي تجاري و خبري گنجانده مي شوند ، درك كنند . علاوه بر فراهم سازي مهارت هاي حفاظتي در مقابل آثار منفي رسانه ها براي جوانان ، آموزش رسانه اي ممكن است به همان اندازه به جوانان مهارت هاي آماده سازي براي تبديل شدن به شهرونداني مس ووليت پذير را ارا يه دهد . به عنوانمثال ، آموزش رسانه اي مي تواند به جوانان اين قدرت را بدهد كه به جامعه كمك مثبت كنند ، بدبيني و بي تفاوتي را به چالش بكشند و به عنوان عوامل تغيير اجتماعي عمل نمايند .
چهار مفهوم عمده كه محور آموزش رسانه اي هستند عبارتند از اي ن كه تمام رسانه ها داراي ساختار هستند، مقررات و رو ش ه ايي دارن د، پيام هاي ارزشي منتقل مي كنند و داراي علا يق تجاري هستند .رويكرد آموزش رسانه اي احتمالا اين مفاهيم را به يك يا چند مورد از فعالي ت هاي زير مرتبط خواهد ساخت :
تحليل منتقدانه پيام هاي رسان هاي
ارزيابي منبع اطلاعات
بحث در مورد مسايلي چون جه تگيري و اعتبار
افزايش آگاهي دراين مورد كه چگونه تكنيك هاي رسانه اي مانند رنگ ، صدا ، ويرايش يا (استفاده از نماد ) برعقايد، نقطه نظرات و رفتارهاي مردم تاثير م يگذارند.
توليد پيا مهايي با استفاده از اشكال مختلف رسان هاي. آموزش رسانه اي و پيشگيري از اعتياد به مواد جوانان هر روز توسط پيام هاي رسانه اي در مورد مواد مضري همچون الكل ، دخانيات و مواد مخدر(غير قانوني ) در رسانه هاي خبري ،تبليغات ، اشعار موسيقي ، فيلم ها ، برنامه هاي تلويزيوني و اينترنت بمباران مي شوند.
ارزيابي كه اخيرا در مورد سريال هاي تلويزيوني مورد علاقه نوجوانان به عمل آمد , نشان داد كه مواد مخدر ( غير قانوني ) در ۲۰ درصد قسمت هاي سريال ذكر يا ديده شده اند كه ۲۲ درصد از اين موارد مربوط به دخانيات و ۷۷ درصد مربوط به الكل بوده است . يك مطالعه ديگر نشان داد ,كه موادمخدر ( غير قانوني ) در ۲۲ درصد فيلم ها و ۱۸ درصد آوازها اثر دارند .
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، خیابان پارس دوم ، مجتمع مریم ، واحد 46
تلفن : 32347879 - 031