دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


جدیدسال بهره وری ودرامدم

؟برای اینکه دیر فرسودگی

سال نو مبارک

خودتان فرمانده و سکاندار

افزایش بهره وری از خود و

من اصفهان را با انتخاب در

دکترمحمداذربایجانی کیست

اتحاد وهمکاری ما با مقام

حق اصفهان وزاینده رود جر

انتخاب ما الگوی منطقه

نقش رسانه های غرب در باور سازی ونجات بشریت

جهان امروز جهان تصوير است و مساله آينده‏نگرى (فيوچريسم) در دهه‏هاى گذشته براى غرب بسيار مطرح بوده است. آينده‏نگرى در غرب، ريشه در روش علم تجربى، نگرش‏هاى سياسى و انديشه‏هاى مذهبى دارد . آمريكا با نشان دادن آينده تاريك و خونين بشر در فيلم‏هاى خود، سعى دارد خود را منجى آينده بشريت معرفى كند . مساله مهدويت‏براى غرب پس از انقلاب اسلامى ايران مطرح شد .

جهان امروز، جهان تصوير است و عمده‏ترين مصداق اين تصوير، سينماست . پستمن در كتاب زندگى در عيش، مردن در خوشى سه دوره يا سه سپهر را براى انتقال معلومات ذكر مى‏كند: دوره انتقال معلومات به وسيله زبان، دوره مكتوب و بالاخره دوره تصوير (سينمايى و تلويزيونى) .

امروز نه تنها قدرت‏ها از عنصر تصوير بالاترين استفاده را مى‏كنند، بلكه ذهنيت مخاطب‏ها هم چنين قدرت و جايگاه پذيرشى را دارد . ما در شبانه‏روز بين 78 تا 79 درصد اطلاعات دريافتى را از چشممان به دست مى‏آوريم . طبق تحقيقاتى كه طى 10 تا 15 سال گذشته صورت گرفته، انسان با نيمكره راست مغزش با اطلاعات برخورد شهودى مى‏كند و اين اطلاعات، بزرگ‏ترين و عميق‏ترين تاثيرات را روى شخصيت انسان مى‏گذارد . بنابراين، تصوير، كارآمدترين عامل نه تنها براى انتقال معلومات، بلكه براى تاثيرگذارى روى شخصيت و روان افراد است .

تنها تمدنى كه منجى و موعودش يك موجود زنده عينى است، شيعه است . تمدن‏هاى ديگر، منجى‏شان را قاب كرده‏اند، زده‏اند به سينه آسمان

غرب در ذات تكنولوژيكى خودش تفوق‏طلب است . در فلسفه علم مطرح مى‏شود كه علم فى حد نفسه قدرت مى‏آورد و به قول فرانسيس بيكن در آغاز رنسانس: «هدف نهايى علم، قدرت است‏» . در چنين فضايى، غرب براى اعمال اين قدرت و كسب مطامع بيشتر، از تصوير بهترين استفاده را مى‏كند . هاليوود مركز فيلمسازى آمريكاست كه در هر سال 700 فيلم توليد مى‏كند و سالانه حدود 15 ميليارد دلار سود خالص دارد و نزديك به 78% سينماها و تلويزيون‏هاى جهان از آن تغذيه مى‏شوند . در غرب فيلم خنثى وجود ندارد . الآن مهمترين كارى كه غرب مى‏كند اين است كه مبانى نظرى خودش را كه محصول ايده‏ها و اهدافش است‏به زبان تصوير ترجمه مى‏كند . من بزرگ‏ترين ويژگى غرب را ترجمه معنا به تصوير مى‏دانم; چون روان‏شناسى مدرن بيانگر اين است كه تاثيرى كه تصوير دارد، هيچ كلامى ندارد و بحثى در روان‏شناسى داريم كه هر تصوير معادل هزار كلمه است .

كار ديگر تصوير و سينما، درگير كردن احساس و ادراك به صورت توامان است . وانگهى، تصوير يك زبان بين‏المللى است كه حتى بدون دانستن زبان و كلام ديگرى مى‏توان از طريق تصوير، پيام را به همه كس در هر شرايطى منتقل ساخت . يكى از اهداف اصلى غرب، جلب افكار عمومى است . در فضايى كه دموكراسى اصل مى‏شود، راى عمومى قدرت‏ساز است و به همين دليل بايد روى افكار عمومى تاثيرگذارى كنيم .

در دهه 90 دو نظريه جدى پيرامون «مدينه فاضله‏» يا آرمان‏شهر مطرح شد: يكى «نظم نوين جهانى‏» كه از سوى جورج بوش مطرح شد و ديگرى «پايان تاريخ‏» فوكوياما . اين دو مساله به نحوى از نيت‏سياسى غرب در جهانى شدن (globalization) و ايجاد يك فرهنگ جهانى و تحميل آن بر جهان پرده برمى‏دارد . مجموعه فيلم‏هايى كه در اين دو دهه، به‏ويژه پس از طرح نظم نوين ساخته شده، اهداف غرب را به‏خوبى نشان مى‏دهد . براى مثال، آمريكايى‏ها فيلمى به نام «روز استقلال‏» ساخته‏اند كه جلوه‏هاى ويژه بسيارى دارد و به‏شدت بر روى آن تبليغ شد .

در اين فيلم، يك گروه فضايى به كره زمين حمله مى‏كنند و آمريكايى‏ها دفاع مى‏كنند و در نهايت، در روز استقلال آمريكا اينها دشمنان را دفع مى‏كنند . پيام اين گونه فيلم‏ها اين است كه آمريكا و نظام حاكم بر غرب تنها سيستمى است كه جهان را از خطراتى كه در آينده رخ مى‏دهد، حفظ مى‏كند . در فيلم پيشگويى‏هاى نوستر آداموس نيز آمريكاست كه در مقابل مسلمانان مى‏ايستد; يا مثلا بازى كامپيوترى خيلى مشهور «يا مهدى‏» كه اسم اصلى‏اش «جهنم خليج فارس‏» است، خليج فارس را مركز حركت‏هاى تروريستى جهان جلوه مى‏دهد .

از بعد روان‏شناسى، اين بازى، افراد را نسبت‏به امام زمان و لفظ «يا مهدى‏» شرطى مى‏كند; ولى وقتى باطن قضيه را نگاه مى‏كنيد، مى‏بينيد پيام ديگرى هم دارد كه حضور نظامى آمريكا در خليج فارس را توجيه مى‏كند . هاليوود در سال 2000 فيلم «ماتريكس‏» را ساخت كه فروش و استقبال غيرمنتظره‏اى داشت . در اين فيلم، هويت انسان آينده كه به ماشين تبديل شده است، زير سؤال مى‏رود، اما نجاتى كه براى فرار از اين بحران ذكر مى‏شود، شهرى است‏به نام صهيون . (Zion) در دهه 50 نيز ميليون‏ها دلار براى ساختن فيلم‏هايى مثل «بن هور» و «ده فرمان‏» هزينه شد تا اسرائيل را كه در آن دوره شديدا دچار بحران مشروعيت‏بود، نجات دهد .

بحث‏هاى آخرالزمان (فيوچريسم) كه توسط كسانى چون تافلر، فوكوياما، هانتينگتون، برژينسگى و ... مطرح مى‏شود، در سينماى غرب نيز بازتاب دارد . واقعيت اين است كه بحث آينده‏نگرى در غرب خيلى جدى‏تر از فضاى ماست . هرچند اين موضوع در فرهنگ تشيع ناب در همه ابعاد سياسى و اجتماعى و فرهنگى مطرح است، ولى در ذهن عامه تنها در بعد مذهبى مطرح است . در غرب اين موضوع در تمام ابعاد فوق‏العاده جدى است . آينده‏نگرى در غرب، ريشه در روش تجربى علم دارد كه به پيش‏بينى پديده‏ها مى‏پردازد . در تمدن‏هاى علم‏گرا، روان‏شناسى و جامعه‏شناسى و سياست نيز آينده‏نگر مى‏شوند و دنبال سيستم‏هايى مى‏گردند كه به آينده نفوذ كند . فيلم آمريكايى «روح‏» يا «شبح‏» (Goast) كه چند اسكار گرفت، به نوعى همين مضمون را دنبال مى‏كند و مى‏خواهد بگويد انسان معاصر، شيداى شكستن ديوار تاريخ است; مى‏خواهد به آينده نفوذ كند و چون قدرت علمى دارد، مى‏خواهد آينده را خودش بسازد . البته اين آينده‏نگرى در غرب ريشه در مسائل سياسى هم دارد . مثلا در فيلم «نوستر آداموس‏» مى‏خواهد بگويد چنين حوادثى محقق خواهد شد; اما ما مى‏توانيم تغييرش بدهيم .

يكى ديگر از اسباب آينده‏نگرى در بين انديشمندان غربى، مساله مذهب است . شما به كاركرد افرادى مثل جرى فالول و مؤسسه «كلوپ اخلاقى‏» نگاه كنيد . در اكثر تمدن‏ها اعتقاد بر اين بوده است كه در پايان هر هزاره يك سرى تحولاتى رخ مى‏دهد . در سال 2000، حدود 61 فرقه منتظر ظهور عيسى مسيح بودند و يهودى‏ها آمده بودند در دروازه شرقى بيت‏المقدس دوربين گذاشته بودند كه حضرت مسيح اگر نزول اجلال كرد، فيلمش را بگيرند.

مجموع اين قضايا يك پيوندى بين نظريه‏پردازان، سياست‏بازان و تصويربرداران غرب ايجاد مى‏كند . مثلا آقاى گاسپار وان برگر، وزير دفاع سابق آمريكا، كتاب جنگ بعدى (War Next) را مى‏نويسد و بخشى از آن را به سال 1999 و 2000 و بخشى از آن را به ظهور محمد منتظرى [!؟] در ايران اختصاص مى‏دهد و چيزهايى را كه نوستر آداموس گفته بود مجددا زنده مى‏كند .

در اكثر تمدن‏ها اعتقاد بر اين بوده است كه در پايان هر هزاره يك سرى تحولاتى رخ مى‏دهد . در سال 2000، حدود 61 فرقه منتظر ظهور عيسى مسيح بودند و يهودى‏ها آمده بودند در دروازه شرقى بيت‏المقدس دوربين گذاشته بودند كه حضرت مسيح اگر نزول اجلال كرد، فيلمش را بگيرند.

تنها تمدنى كه منجى و موعودش يك موجود زنده عينى است، شيعه است . تمدن‏هاى ديگر، منجى‏شان را قاب كرده‏اند، زده‏اند به سينه آسمان . يعنى موعود آنان يك موجود ذهنى است (1) و در زندگى تجلى ندارد، برخلاف موعود منجى شيعه كه كاملا عينى است . منتهى ما نياز به مترجمانى داريم كه اين تجلى باطنى مذهب شيعه را بياورد و وارد جامعه كند . در شيعه، دليل حجيت اجماع را هم حضور معصوم مى‏دانند . نقش حضور امام زمان عليه السلام در پيروزى انقلاب اسلامى ايران نيز جدى است . ميشل فوكو، كلر برير و ديگران در اين بحث ابتدا امام حسين عليه السلام و بعد امام زمان را مطرح مى‏كنند و در كنفرانس تل آويو افرادى مثل برنارد لوئيس، مايكل ام . جى . جنشر، برونبرگ و مارتين كرامر بر اين بحث‏خيلى تكيه مى‏كنند . آنها در تحليل انقلاب اسلامى، به «نگاه سرخ‏» شيعيان، يعنى عاشورا و «نگاه سبز» شان يعنى انتظار مى‏رسند .

(2) جمله مشهورى دارند كه: «اينها به اسم امام حسين عليه السلام قيام مى‏كنند و به اسم امام زمان عليه السلام قيامشان را حفظ مى‏كنند .» يعنى حضور امام عليه السلام براى ما در بطن سياست و فقه ما يك حضور زنده و عينى است . اما شيعه در ترجمه معانى خودش به زبان روز مشكل دارد . ما برخلاف غربى‏ها اين معنا و مفهوم را به زبان عامه و برهان عامه ترجمه نكرده‏ايم . ما نياز به حكيم داريم . فعل حكيم، ترجمه و تنزيل و تمثيل معناست . غرب قدرتش به بيانش است; نه محتوايش . ما خيلى چيزها را هميشه مى‏بينيم; اما چون به ديدن عادت كرده‏ايم، ديگر به رمز و رازش پى نمى‏بريم . گاهى شما براى فهم كامل يك چيز بايد جايت را عوض كنى; بايد فاصله بگيرى تا آن را از بيرون ببينى . ما چون عاشقى مى‏كنيم، نمى‏دانيم حامل چى هستيم . من وقتى بدانم چه دارم، حافظش هم هستم . مسلمين اگر نمى‏فهمند كه سرمايه‏شان دارد به تاراج مى‏رود، از بى‏عرضگى آنها نيست; نمى‏دانند چه دارند . شما اگر حامل معنا باشيد، مرعوب ابزار [سينما] نمى‏شويد . آنكه حامل معنا باشد، حامل ابزار مى‏شود; نه محمول ابزار . ما مى‏توانيم از ابزار آنها هم استفاده كنيم و امام زمان (عج) را مطرح كنيم.

براى غرب، مساله مذهب تشيع پس از ظهور صفويه در ايران و اوج‏گيرى اهداف استعمارى غرب نسبت‏به شرق و ايران جدى شد . منتها مساله مهدويت پس از پيروزى انقلاب اسلامى براى اينها مطرح شد . اينها وقتى با انقلاب اسلامى مواجه شدند، غافلگير شدند . رئيس سازمان سيا اين نكته را در سخنان خود گفته بود . از اين جهت در فيلم «نوستر آداموس‏» كه در سال 80 و 81 مطرح شد، خيلى خام با اين مساله برخورد مى‏كنند . در سال‏هاى اوليه انقلاب، مقالات، كتاب‏ها و فيلم‏هاى مختلفى در اين باره ساخته شد; اما از دهه 90 سبك كار را عوض كردند . ديدند اگر بيايند امام زمان شيعيان را نفى كنند، به نحو ديگرى اثباتش كرده‏اند; چون در جهان اين حالت وجود دارد كه چيزى را كه غرب نفى كند، حتما يك ارزشى دارد . لذا در اين دهه فيلم‏هايى مثل «صهيون‏» و «آمارگدون‏» و ... ساخته مى‏شود كه به جاى تخريب اين طرف، به اثبات مدعاى غربيان در زمينه آينده جهان مى‏پردازد.

پس ایرانیان فیلمساز بخود بیائید و با تصویر سازی مظاهر ظهور یگانه منجی عالم بشریت مهدی موعود(عج) رو دست به هالیوود بزنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، خیابان پارس دوم ، مجتمع مریم ، واحد 46
تلفن : 32347879 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پیشگیری ازاعتیاد و مبارزآمیزش جنسی در فقه اسلامیحاکمیت حقتعالی حق سالاریآیا هنوز هم کسی هست بگویدشیشه خطرناکترین ماده مخدصرع و دلایل صرعصرع و درماناثرات شیشه و کراکبیماری صرعچطور نامزد ریاست جمهوری یازدهم اسفندنماینده شمارويكردي نو به پيشگيري ازسالم سازی مجلس کار یک پزشخدا ومردم اصل نظامندمجلس دوازدهممجلسمردم ایران شاد باشیدصدا وسیمای سایتسوالات پزشکیمشاورهمراحل رسیدن به خواسته ها ایمان ، نیرویی که کوه هاررای شما ملت به من امانتی افرادموفق چه ویزگی های ماسلام :حوزه - دانشگاهاز وابستگی به وارستگیاآیا میدانید من کاندید ممقالات انگلیسیپیامهای کاربرانمطالب و مقالاتراههائی برای تصمیمگیری دزوجهای خوشبختراه حل آسيبهای اجتماعی اکی دیر میشه ؟وضعیت اعتیاد در ایرانخانواده و اعتیادهیچ وقت هیچ چیزوهیچ کس راتنها مرجع مجاز برای صدور رويكردي نو به پيشگيري ازسایتهای دیگرعوامل خطر در ابتلای اعتياعتیاد از دیدگاههای متفاصفحه اصلیاعتیادآیا جدائی همیشه بهترین رمنافع درمان اعتیاد با متاختلال جنسی در مرداناعتیاد و مشروبات الکلی