تغییر در چشم انداز آموزش و پرورش
ﺳﻪشنبه 17 ارديبهشت 1387
علياحمدي در ديدار فرهنگيان فارس با رهبر انقلاب از بازبيني سند چشم انداز 20 ساله در آموزش و پرورش با همانديشي متخصصان حوزه و دانشگاه و مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
وزير آموزش و پرورش گفت: روزمرگي، يکي از گرفتاريهاي آموزش و پرورش است و دغدغه امروز ما، فرهنگ حاکم بر مدارس است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا، عليرضا علي احمدي صبح روز گذشته در مراسم ديدار چهار هزار نفر از معلمان و فرهنگيان فارس و معلمان نمونه کشوري با رهبر معظم انقلاب اسلامي در شيراز با اشاره به منويات معظم له درباره ايجاد تحول عميق در اين وزارتخانه، گفت: براي ايجاد تحول بنيادين در آموزش و پرورش، ستادي در وزارتخانه تشکيل شده و پروژههاي مطالعاتي قبلي را جهتدار كرده و يا پروژههاي مطالعاتي جديد تعريف شده است.
وي با بيان اين كه در حال جمعبندي مطالعات فلسفه تربيت اسلامي و آموزش و پرورش ايراني هستيم، از بازبيني سند چشم انداز 20 ساله در آموزش و پرورش با همانديشي متخصصان حوزه و دانشگاه و مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: براي تدوين برنامههاي بلند مدت در افق ايران 1400، نيز مرکز راهبردي و برنامهريزي و نظارت تشکيل دادهايم که کار تدوين برنامه پنجم توسعه نيز در دست دارد.
وي افزود: کارگروههاي کارشناسي متعدد نيز براي شناسايي نيازهاي آموزش و پرورش شکل داده شده و ساختار اين وزارتخانه نيز در کوتاه مدت مورد شناسايي جدي قرار گرفته و روز گذشته چارت جديد به تصويب مراجع ذيصلاح رسيد.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به تلاش اين وزارتخانه براي تربيت معلم و دبير اشاره کرد و گفت: مسووليت تربيت معلم و دبير در حال ساماندهي با همکاري حوزه و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است، اما مقداري نگراني داريم و انتظار داريم، نقش آموزش و پرورش در تربيت معلم مورد توجه بيشتر مسوولان قرار گيرد.
وي ادامه داد: احيا معاونت پرورشي نيز به سرعت در حال انجام است.
دکتر علي احمدي درباره مهجوريتزدايي از قرآن در نظام آموزشي کشور نيز گفت: براي رفع مهجوريت قرآن در نظام آموزش و پرورش، بهترين کارشناسان را دعوت کردهايم که مسووليت کار را برعهده گرفتهاند و از فناوريهاي آموزشي هم در اين موضوع بهره ميگيريم.
وي گفت: براي اصلاح کتب آموزشي نيز مديريت سازمان پژوهش و برنامهريزي و نيز همکاري اساتيد حوزه دانشگاه تقويت شده و از همه کارشناسان صاحب نظر در اين خصوص دعوت به همکاري ميکنيم.
وزير آموزش و پرورش به نقش جامعه در نظام آموزشي و فرهنگي کشور اشاره کرد و گفت: عوامل خارج از مدرسه، تاثير بسزايي در روند فعاليتهاي فرهنگي دارند، لذا نظام تعليم و تربيت بايد جامعتر از شکل فعلي ديده شود و بايد از خانواده تا دانشگاه و جامعه و نظام رسانهاي کشور، فعاليتها فرهنگي هم راستا داشته باشند.
وي گفت: آييننامه ارزشيابي تحصيلات نيز در حال بازبيني است و همزمان به صورت آزمايشي در چند نقطه اجرا ميشود، تا با رويکردي توصيفي، فعاليتهاي تحصيلي دانش آموزان ارزيابي شود.
علي احمدي درباره توسعه فضاهاي آموزشي کشور نيز گفت: در بحث بازسازي، بهسازي، مقاوم سازي و نيز احداث فضاهاي جديد، اعتبارات خوبي اختصاص يافته که با همکاري خيران مدرسهساز با تاکيد بر معماري اسلامي در حال انجام است.
وي محدوديت مصالح و کمبود نيروهاي متخصص در بحث مقاومسازي را از چالشهاي مهم توسعه فضاهاي آموزشي دانست با انتقاد از تصويب قانون ملزم نبودن انبوهسازان به احداث فضاي آموزشي به ازاي ساخت 200 واحد مسكوني، گفت: انبوه سازان در گذشته به تکليف خود عمل نکردهاند و الان هم تکليف از دوش آنها برداشته شده است.
علي احمدي خاطرنشان کرد: دولتهاي مختلف از جمله دولت نهم تلاش کردهاند، اهتمام خوبي به اعتبارات آموزش و پرورش داشته باشند، اما ديدگاه سرمايهگذاري براي آموزش و پرورش جا افتاده نيست و محدوديتهايي در اين خصوص از جمله درباره مطالبات بازنشستگان داريم که همين جا از آنها عذرخواهي ميکنم.
وي همچنين با اشاره به سال نوآوري و شکوفايي گفت: ستادي براي نوآوري و شکوفايي تشکيل شده که با نوآوري به آموزش و پرورش نگريسته شود، به خصوص در حوزه فناوريها، روشهاي نوين و مدارس تيزهوشان به اين موضوع عنايت ويژه شده است.
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، خیابان پارس دوم ، مجتمع مریم ، واحد 46
تلفن : 32347879 - 031